Zunflappie.nl

Aanhaalmoment moeren/bouten



Hieronder een kort overzicht met op welk moment (in Newton/Meter) diverse bouten en/of moeren gezet dienen te worden.

Specifieke aanhaalmomenten

Aanhaalmoment
Koppelingsmoeren M4 2,25 Nm
Koppelingsmoer M12 35 Nm
Vliegwielmoer 35 tot 39 Nm
Carterschroeven M6 8 Nm Nm
Cilinderkop M7 (50cc) Luchtgekoelde cilinders:
kruislinks aandraaien naar 13 Nm en vervolgens naar 15 Nm

Watergekoelde cilinders:
kruislinks aandraaien naar 15 Nm tot 17 Nm
Cilinderkop M8 (80cc) Kruislinks aandraaien naar 22 Nm en vervolgens naar 23 Nm
Cilinderkop 125cc luchtgekoeld M7-bouten: kruislinks aandraaien naar 17 Nm
M8-moeren: kruislinks aandraaien naar op 24 Nm
Cilinderkop 125cc watergekoeld M8-inbusbouten 23 Nm;
M8-moeren 27,5 Nm;
Volgorde: inbusbout 2, 6, 4 en 8 met 22 Nm, daarna moer 5, 3, 1, 7 met 27,5 Nm.
Bron: Laverda handboek.

Bougie M14 18 tot 24 Nm
Voortandwiel 35 tot 54 Nm
Stuurbouten M8 22 tot 30 Nm
Schokdempers M8 30 tot 40 Nm
Bloksteunen op frame 33 tot 53 Nm
Moeren bloksteunen 8 tot 12 Nm
Uitlaatklem bij demper 8 tot 12 Nm
Uitlaatklem cilinderkant 16 tot 26 Nm

Algemene aanhaalmomenten

Staalsterkte M6 M8 M10 M12
8.8 10 Nm 25 Nm 45 Nm 78 Nm
10.9 15 Nm 34 Nm 65 Nm 113 Nm
12.9 18 Nm 43 Nm 83 Nm 140 Nm
Alle momenten zijn vermeld in Newton-meter