Zunflappie logo, onderdeel van Global Classics

Deze site boordevol Zundapp informatie wordt gratis aangeboden. Maar helemaal gratis gaat dat natuurlijk niet... Help ons deze site in de lucht te houden en doe een donatie van 5 euro!

Terug naar Zunflappie hoofdpagina

Bromfiets of motorfiets keuren



Sinds 1 mei 2009 zijn er nieuwe regels gekomen.
Indien alle orginele, buitenlandse registratiedocumenten aanwezig zijn, hoeft er geen technische keuren plaats te vinden.
Als je iets verbouwt hebt aan je Zundapp, dus een ander blok bijvoorbeeld moet je wél voor een technische keuring.
Ook als je géén papieren hebt, moet je langs een RDW-keuringsstation voor een technische keuring.
Een gekentekende bromfiets kan zonder typegoedkeuring omgekeurd worden naar een motorfiets. Er is dan wel een technische keuring nodig bij het RDW.

Keuren naar bromfiets

Bouwjaar vóór 01-01-1998?
  • Allereerst moet de herkomst van het voertuig aangetoond kunnen worden. Dit houdt dus in dat je een verkoopacte of iets dergelijks moet kunnen tonen. Een handgeschreven briefje van de vorige verkoper voldoet.
  • Het bouwjaar moet aangetoond worden. Dit door middel van kentekenpapieren, documentatie, internet of typeplaatjes.
  • Een typegoedkeuring is niet (meer) verplicht.
  • Je moet voldoen aan de technische eisen van een bromfiets:
    • Algemeen:
      • Fietsbel óf claxon
      • Ketting en tandwielen niet versleten
      • Geen benzinelekkage
      • Maximaal 50cc
      • Voetsteunen of trappers
      • Standaard (zowel bok- als zijstandaard zijn toegestaan)
    • Verlichting: koplamp, achterlicht, achterreflector zijn verplicht. Alle andere verlichting die aanwezig is, moet ook goed werken.
    • Remmen: Goed werkende remmen op beide wielen. Alle remonderdelen moeten een in goede staat zijn (kabels, remhandels, voeringen). Een schijfremslang mag geen knikken of scheuren vertonen. Ook mag het niet lekken.
    • Snelheid: maximaal 45 km/u. (indien buitenlandse papieren aangeven dat de maximale constructiesnelheid 40km/u is, dan mag het voertuig niet harder lopen dan 40 km/u.
    • Geluid: 96 Decibel
    • Banden: Rondom profiel en geen bulten of canvas zichtbaar
    • Draaipunten: Geen speling op draaipunten als balhoofd, achterbrug, wielen.

Bouwjaar ná 01-01-1998?
  • Een typegoedkeuring is verplicht óf er moeten buitenlandse orginele registratie-documenten zijn. Zoals een Betriebsbelaubnis.
  • Je moet voldoen aan de technische eisen van een bromfiets:
    • Algemeen:
      • Fietsbel óf claxon
      • Ketting en tandwielen niet versleten
      • Geen benzinelekkage
      • Maximaal 50cc
      • Voetsteunen of trappers
      • Standaard (zowel bok- als zijstandaard zijn toegestaan)
    • Verlichting: koplamp, achterlicht, achterreflector zijn verplicht. Alle andere verlichting die aanwezig is, moet ook goed werken.
    • Remmen: Goed werkende remmen op beide wielen. Alle remonderdelen moeten een in goede staat zijn (kabels, remhandels, voeringen). Een schijfremslang mag geen knikken of scheuren vertonen. Ook mag het niet lekken.
    • Snelheid: maximaal 45 km/u. (indien buitenlandse papieren aangeven dat de maximale constructiesnelheid 40km/u is, dan mag het voertuig niet harder lopen dan 40 km/u.
    • Geluid: 96 Decibel
    • Banden: Rondom profiel en geen bulten of canvas zichtbaar
    • Draaipunten: Geen speling op draaipunten als balhoofd, achterbrug, wielen.

Keuren naar motorfiets

Bouwjaar vóór 01-01-1998?
Een typegoedkeuring is niet verplicht.
Je moet voldoen aan de permanente eisen waar een motorfiets:
  • Bouwjaar moet je kunnen tonen aan de hand van documentatie, internet, typeplaatje of andere documenten.
  • De herkomst (hoe je aan de Zundapp komt) moet getoond kunnen worden. Een geschreven blaadje met handtekening van de vorige eigenaar is voldoende. Ook al is de Zundapp 20-ste-hands.
  • De technische eisen zijn:
    • Algemeen:
      • Claxon
      • geen speling of slijtage op draaiende delen
      • geen benzinelekkage
      • remlicht (alleen vanaf vanaf 1976)
      • snelheidsmeter verlicht (alleen vanaf 1976)
      • Spiegel (alleen vanaf 1976)
    • Verlichting: dimlicht (met goed lichtbeeld), groot licht, achterlicht , achterreflector, kentekenplaatverlichting
    • Banden: goedgekeurde banden tot minimaal 120km/u, minimaal 1mm profiel en geen bulten of canvas zichtbaar
    • Remmen: goed werkende remmen verplicht. Een hydraulische rem (remschijf) mag niet lekken, scheuren of breuken vertonen. Alle remonderdelen dienen in een goede staat te zijn, zonder scheuren of gebroken onderdelen.

Bouwjaar ná 01-01-1998?
Een typegoedkeuring is wel verplicht óf andere buitenlandse documenten moeten aantonen dat dit een motorfiets is.
Als dit voertuig in het buitenland geregistreerd is geweest (zoals bij het TUV in Duitsland), dan moeten deze papieren er bij zijn. Ongeacht het bouwjaar.
Je moet voldoen aan de permanente eisen waar een motorfiets:
  • Bouwjaar moet je kunnen tonen aan de hand van de orginele documenten.
  • De technische eisen zijn:
    • Algemeen:
      • Claxon
      • geen speling of slijtage op draaiende delen
      • geen benzinelekkage
      • remlicht (alleen vanaf vanaf 1976)
      • snelheidsmeter verlicht (alleen vanaf 1976)
      • Spiegel (alleen vanaf 1976)
    • Verlichting: dimlicht (met goed lichtbeeld), groot licht, achterlicht , achterreflector, kentekenplaatverlichting
    • Banden: goedgekeurde banden tot minimaal 120km/u, minimaal 1mm profiel en geen bulten of canvas zichtbaar
    • Remmen: goed werkende remmen verplicht. Een hydraulische rem (remschijf) mag niet lekken, scheuren of breuken vertonen. Alle remonderdelen dienen in een goede staat te zijn, zonder scheuren of gebroken onderdelen.

Kleur kenteken (alleen bij motoren)

Als het voertuig een (motorfiets-)kenteken krijgt wordt er gekeken naar het bouwjaar.
Bouwjaar tot en met 31-12-1972: Blauw kenteken, ZF-00-00.
Bouwjaar ná 31-12-1972: Geel kenteken, M?-??-00

Wanneer het voertuig al vóór de keuring een Nederlandse motorfiets was, daarnaast het bouwjaar niet later dan 31-12-1977 én het kenteken bestaat uit 2 letters en 4 cijfers ook een blauwe plaat verkregen worden.
In alle andere gevallen zal een geel (GAIK) kentekenplaat worden.

Disclamer

Uit bovengenoemde informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Bij vragen: bel het RDW!