Zunflappie logo, onderdeel van Global Classics

Deze site boordevol Zundapp informatie wordt gratis aangeboden. Maar helemaal gratis gaat dat natuurlijk niet... Help ons deze site in de lucht te houden en doe een donatie van 5 euro!

Terug naar Zunflappie hoofdpagina

Toerenteller of kilometerteller opknappen



Deze FAQ geldt alleen voor tellers zoals ze orgineel op 529, 530 en 540 zaten! Voor 517 en bromfietshuisjes zijn revisie-setjes te koop voor slechts 15 euro! Je kent het wel, je koopt een brommer met kilometerteller (en soms toerenteller).... maar hij ziet er niet uit. Het glaasje is vies, er zit smeer onder en de rand is ook niet meer mooi. Tja dan kan je een dure nieuwe kopen maar je kan hem ook zelf opknappen! Ik heb dit bij mij ook gedaan. Het gaat hierbij om een toerenteller, maar dat maakt voor de rest niets uit.

Stap 1

Ik heb eerst de toerenteller uit de cockpit gehaald. Hiervoor haal je je cockpit open (4 schroefjes). Dan haal je eerst de bekabeling eraf. Dit zijn een paar draadjes, namelijk: Toerenteller - 1 aarde (nr 7, zwart) - 1 pulsen-toevoer (nr 3, geel) - 1 voor het lampje (nr 4, grijs) Kilometerteller - 1 aarde (nr 7, zwart) - 1 stekker, 2 draadjes (nr 4, grijs) - 1 kilometerteller kabel (die dikke zwarte die naar je wiel gaat) Dan haal je de 2 moertjes (toerenteller M3, kilometerteller M4) eraf. Je pakt de moertjes en ringetje. Hiermee komen dan ook de houder (gebogen ijzer in U-vorm) en een ijzeren ring mee. Hierna kan je de toerenteller uit de cockpit trekken (naar boven toe).

Stap 2

De toerenteller ziet er dan zo uit: Je ziet dat hij niet echt mooi is, maar dat komt nog wel. Hieronder een foto van de volgorde: van links naar rechts: Toerenteller - 2 moeren M3 - 2 borgringen - 1 houder (deze houdt de toerenteller in de cockpit vast) - 1 metalen ring (hier komt de houder in) - 1 rubberen ring met hierin 1 stalen ring - 1 toerenteller Kilometerteller - 2 moeren M4 - 2 borgringen - 1 houder (deze houdt de kilometerteller in de cockpit vast) - 1 plastic harde ring - 1 kilometerteller Hieronder een foto van de volgorde van de toerenteller:

Stap 3

Als je de toerenteller op zn kop neerlegt, dus met de wijzers naar beneden dan zie je dit. Kijk even goed hoe het zit zodat je het hierna nog terug kan bouwen. Je hoeft geen schroefjes los te draaien!

Stap 4

Als de toerenteller dan eindelijk uit elkaar ligt zie je dit: Van rechts naar links (!) zie je dus: - 2 moeren M3 - 2 borgringen - 1 houder (deze houdt de toerenteller in de cockpit vast) - 1 metalen ring (hier komt de houder in) - 1 rubberen ring met hierin 1 stalen ring - 1 toerenteller Dan is de toerenteller gedemonteerd en kan je alles zo losschuiven. Je hoeft het als goed is niet te forceren! Kijk goed naar de volgorde en hoe alles ligt.

Stap 5

Dan leg je de toerenteller op zn kop neer, dus met de wijzers naar beneden. Je ziet nu een omgevelst randje. Hiermee gaan wij de toerenteller open maken.

Stap 6

We pakken een plat schroevendraaiertje met een botte punt. Hiermee gaan we de omgevelste rand terugbuigen. Ik heb eerst de metalen ring terug gelegd (zie foto) zodat je hierop kan afzetten. Je plaatst de schroevendraaier tegen de rand en drukt de rand dan naar buiten. Doe dit niet te woest, als hij net over de rand is, is het goed. Je schuift een millimeter op en je doet dit nog een keer. Net zolang totdat de gehele rand opengevouwen is.

Stap 7

Hierna kan je de toerenteller en het deksel ronddraaien. Door voorzichtig te draaien en te trekken kan je ze van elkaar scheiden. En dan zit alles gewoon los! Met zachtjes drukken of trekken krijg je alles uit elkaar. Dit ziet er dan zo uit: Het lijstje van onderdelen wordt dan zo: Toerenteller - 2 moeren M3 - 2 borgringen - 1 houder (deze houdt de toerenteller in de cockpit vast) - 1 metalen ring (hier komt de houder in) - 1 rubberen ring met hierin 1 stalen ring - 1 toerenteller - 1 dunne metalen gebogen ring - 1 doorzichtig plastic (het glaasje) - 1 dunne metalen deksel Kilometerteller - 2 moeren M4 - 2 borgringen - 1 houder (deze houdt de kilometerteller in de cockpit vast) - 1 plastic harde ring - 1 kilometerteller - 1 dunne metalen gebogen ring - 1 doorzichtig plastic (het glaasje) - 1 dunne metalen deksel Je zal waarschijnlijk zien dat de blauwe (of groene) plaat met de wijzer nog erg netjes is! Houden zo! Pas op, de wijzers zijn niet zo sterk dus ga daar niet aan zitten voelen hoe sterk is is!

Stap 8

Als je de randen (die ijzeren die je net omgevelst heb) niet meer mooi vind kan je ze overspuiten! Maar voordat u gaat spuiten moet u ze eerst uitdeuken, schuren en opknappen etc! Dit beschrijf ik niet, maar eerst goed schuren/kaal maken. Daarna uitdeuken met bijvoorbeeld een lepel. Of opvullen met plamuur. Pas daarna gaan we spuiten! U spuit EERST een grondlaag. Liefst 2k-lak. Daarna moet u de tellerrand mat-zwart spuiten als u de tellers mat wilt hebben. Wilt u glanzende tellers gebruik dan glanzend-zwart! De tellers zijn nu zwart, maar dat is NIET de kleur die ze horen te zijn. Als u een spuitbus Duplicolor 20 0803 haalt en daar de randen nogmaals mee spuit wordt het wel de goede kleur. Spuit dan niet 100% dekkend. 90% is perfect! Gebruik meerdere dunne lagen. Dat is beter dan 1 te dikke laag!

Stap 9

Je kan nu ook zien hoe de wijzerplaat vastzit. Je kan deze loshalen door de 2 schroefjes los te draaien, maar ik raad je aan dit alleen te doen als het echt nodig is! Dus als de km-teller kapot is! Je ziet hier trouwens ook nog een cijfer staan (zie foto). Hier staat 24.000 OF 36.000. Dit is voor het aantal pulsen van je ontsteking. 24.000 is voor contactpunten-ontsteking (als orgineel) 36.000 is voor elektronische ontsteking (als orgineel)

Stap 10

Oke dan het glaasje. Want deze is vies en beschadigd. Je kan eerst met een schuursponsje het grote beschadingen weghalen. Aan de binnenkant zit iets van een vliesje op het glaasje. Deze kan je weghalen met een poetsdoek en wat terpetine (GEEN THINNER!!!). Dan is het glaasje aan de achterkant alweer glad. Ik heb met autowax deze heel mooi glimmend en schoon gekregen. Je kan dit ook doen met water of andere poetsmiddelen. Let op dat het NIET schurend moet zijn, anders maak je je juist krassen! De bovenkant kan je met een schuursponsje aardig goed krijgen. Bramen etc moet je voorzichtig verwijderen. Hierna ook met autowax behandelen.

Stap 11

Dan gaan we de toerenteller weer in elkaar zetten. Dit doen we in precies de omgekeerde volgorde. Eerst doe je het glaasje in het deksel. Let erop dat het goed zit! Dan die dunne metalen ring in het deksel. Hierna plaats je het deksel weer om de toerenteller. Let op dat je recht gaat en de toerenteller niet beschadigd!

Stap 12

Hierna leg je de toerenteller weer op de tafel, met de wijzers naar beneden. Zoals op deze foto: Je drukt de toerenteller steving naar de tafel, zodat het glaasje en deksel stevig klem zitten! Dit is belangrijk ivm met goede afsluiting. Heb je die niet, dan stroomt je toerenteller vol met water als het regent! Hierna kan je met de schroevendraaier het omgevelste randje weer terugbuiten. Dit doe je van buitenaf. Je zet je schroevendraaier horizontaal tegen het om te velsen randje. Hierna druk je deze naar binnen toe, terwijl je je schroevendraaier verticaal draait. Het is niet de bedoeling dat het randje weg geduwt wordt, maar weer wordt teruggebogen! Doe dit om de 0,5 mm voor het mooiste resultaat! Geen grote stukken! Let er wel op dat het deksel weer echt klemt! Dus het mag niet ronddraaien! Hierna kan je met een heel klein hamertje de uitsteeksels die overblijven van de rand weer VOORZICHTIG plat tikken.

Stap 13

De toerenteller is weer mooi en je kan hem inbouwen. Goed aansluiten met behulp van de draadjes: nr 7 = aarde, zwart nr 4 = toevoer lampje, grijs nr 3 = pulsentoevoer, geel