Zunflappie logo, onderdeel van Global Classics

Deze site boordevol Zundapp informatie wordt gratis aangeboden. Maar helemaal gratis gaat dat natuurlijk niet... Help ons deze site in de lucht te houden en doe een donatie van 5 euro!

Terug naar Zunflappie hoofdpagina

Pickup op 10-polige Bosch vervangen



Hierbij een tutorial hoe je de pickup van een 10-polige Bosch kan vervangen. Aanleiding De 540 begon steeds slechter te draaien tot er geen fatsoenlijke vonk meer uit de ontsteking kwam. Na een hoop meten bleek de pickup (de eigenlijke sensor die bepaald wanneer de vonk gegeven moet worden, impulsgever) geen weerstand/geleiding te hebben. Dus die is overleden. In dit voorbeeld gaat het om deze ontsteking: Een andere ontsteking kan natuurlijk ook. Na wat overleg heb ik een nieuwe pickup kunnen regelen via Zuntrade. Benodigdheden - dop 17 - vliegwieltrekker en dop 19 - platte schroevendraaier 5 - platte schroevendraaier 3 - platte schroevendraaier 2.5 - boor 5mm - accuboormachine/kolomboor/... - soldeerbout (kleine) - slijptolsleutel (of ander hulpgereedschap om het vliegwiel te blokkeren) - 2x M3x40mm-bout, M3 veerringen, M3-sluitringen en M3-moeren Stap 1 Verwijder de ontstekingskap, kickstarter, schakelpendaal zodat je bij het vliegwiel kan. Stap 2 Verwijder de vliegwielmoer. Gebruik hiervoor de dop 17. Stap 3 Gebruik je vliegwieltrekker (en in dit geval een dop 19) om je vliegwiel netjes van de krukas af te halen. Gebruik géén polie-trekker. Stap 4 Haal de 3 M3-bouten volledig los met een goed passende platte schroevendraaier. Stap 5 Hierna haal je de M6-bout rechtsboven los. Deze heeft een klemmetje die de kabels bij je vliegwiel vandaan houdt. Verwijder ook de bout die de aarde-kabel vasthoudt. Stap 6 Verwijder je volledige ontsteking. De grondplaat kan blijven zitten, maar alle bekabeling die direct aan je ontsteking zit moet los. Stap 7 Verwarm met een goede soldeerbout het soldeer-punt voor de voeding van de sensor. Trek ondertussen met een punttangetje zachtjes aan de witte kabel, zodat je de sensor niet onnodig hoeft te verwarmen. Op zich zou het geen probleem zijn, want hij wordt niet voor niets vervangen. Stap 8 Met een 5mm boortje kan je de geklonken bevestiging doorboren. Je hoeft niet ver te boren, net ver genoeg om het 'ringetje' bovenop los te krijgen. Bij de 'soldeerkant' extra voorzichtig zijn. Stap 9 Met een slagpen kan je de klinkers er voorzicht doorheen en los tikken. Let wel dat de bovenste rand volledig los is. Stap 10 De klinkers zijn verwijderd. Nu hangt de pickup dus volledig los. Door met een platte schroevendraaier ertussen te komen kan je hem zonder beschadigen verwijderen. Stap 11 De pickup is helemaal los. Doormeten tussen de 2 soldeerpunten gaf bij mij oneindig veel weerstand, dus geen geleiding. Die moet er wel zijn, namelijk + 680 Ohm. Maar goed, deze wordt ook vervangen. Stap 12 Ik heb een andere ontsteking ontvangen van Zuntrade. Hier ga ik alleen de pickup van gebruiken. Allereerst geef ik een klein centerpuntje met een drevel. Aan deze kant ga ik boren. Stap 13 Met het 5mm-boortje boor ik de koppen eraf. Net ver genoeg om de bovenste velsrand los te krijgen. Bij de soldeerkant (foto rechts) extra voorzicht doen, zodat je een 'ring' overhoudt waar straks de M3-bouten doorheen kunnen. Dat scheelt solderen. Stap 14 Beide losse pickups naast elkaar. Die met de sticker is de oude/kapotte. Stap 15 Het is een koud kunstje om de pickup vast te bouten met de M3-boutjes en moertjes. Als stevigheid heb ik wel een iets grotere sluitring eronder gelegd (weerskanten). Tevens heb ik aan de andere kant 2 sluitringen gemonteerd. Dat de boutjes iets te lang zijn is geen probleem. Zolang ze maar niet boven de pickup uit komen. Stap 16 We gaan de ontsteking, nu moet goede pickup, weer terugplaatsen. Als eerste de M6-bout die de aardekabele vasthoudt. Daarna de ontsteking met de 3 M3-bouten. En daarna nog de bout met het plaatje dat de kabels weghoudt. Alles goed handvast. Let op dat de geplaatste M3-moeren die de pickup houden niet tegen de grondplaat komen. Want dan ga je doordrukken, en dat kan natuurlijk niet. Stap 17 Plaats het vliegwiel weer terug, lettend op het spietje. Daarna de vliegwielmoer (dop 17) weer vastzetten op 35 Nm. De slijptolsleutel laat ik op de kickstarter-as rusten. Met dank aan Zuntrade voor het beschikbaar stellen van deze pickup.