In deze faq leg ik je kort en bondig uit hoe je een keerring vanaf de
buitenkant van het blok kan vervangen.
Zo hoeft het blok namelijk niet open. Let wel: beschadig geen assen! Die
beschadigingen zijn vervelender en lastiger op te lossen dan even een blokje
opentrekken. Dus doe voorzichtig!
Maak met een haakse schroevendraaier de keerring van binnenuit iets
ingedeukt. Dus een gat gemaakt tussen as en keerring. Daar gaan we zo meteen een
(fiets)spaak insteken.
Toen een nieuwe spaak erin genomen en bewerkt, dusdanig dat je een meer een
L-vorm krijgt ipv een T-vorm. Daarna die spaak in het gemaakte gat gestoken en
verschoven van plek. Dus dat de spaak in de keerring klem zit.
Spaak in de keering, spaak wel bewerkt
Daarna heb ik een klemtang op de spaak gezet en even een paar flinke tikken
met een hamertje tegen de tang gegeven.
De spaak kwam los en nam de keerring mee. Lukt dat niet in 1 keer? Probeer dan
de spaak op een andere plek de keerring te krijgen. En probeer dan nogmaals de
spaak met keerring eruit te trekken/tikken.

De spaak neemt de keerring mee.
Stap 3
Als dat lukt is de keerring er heel snel uit. Let wel op dat je niets beschadigd aan lagers en assen!
De keerring is er uit
Vervolgens heb ik de (eventuele) bramen en beschadigingen weggehaald met een
'wetstone'.
Ook heb ik het even met schuurpapier nabewerkt. Het waterproof-schuurpapier had
ik eerst in de olie gedoopt. Dit verkomt stof. Want dat willen we niet in
het lager hebben.
Nabewerken met een wetstone en schuurpapier
Allereerst heb ik de keerring ongeveer 10 minuten in een dopje met olie
gelegd. Op die manier is de keerring al wat soepeler en vetter geworden. De kans
op beschadigingen is dan kleiner. Tevens wordt de montage makkelijker.
De keerring heb ik met behulp van een dop (van een ratel) weer op zijn plek
getikt. Uiteraard heb ik wel het schroefdraad en de scherpe randen van de as
bedekt met een insteek-hoesje-plastic-voorkantje. Dit staat niet op de foto,
maar is wel aan te bevelen. Dit voorkomt beschadigingen aan de keerring.
Daarna met slagpen overal echt recht erin duwen/tikken, zodat de keerring exact
recht in het carter zit.
De nieuwe keerring plaatsen met behulp van een dikke slagpen