Zunflappie logo, onderdeel van Global Classics

Deze site boordevol Zundapp informatie wordt gratis aangeboden. Maar helemaal gratis gaat dat natuurlijk niet... Help ons deze site in de lucht te houden en doe een donatie van 5 euro!

Terug naar Zunflappie hoofdpagina

Monteren balhoofd



Om je balhoofd te monteren in je frame is wat tijd nodig, maar het mag niet meer tijd vergen dan 1 uurtje. Je balhoofd is het gedeelte waar je mee stuurt. Hierin zitten je voorvorkpoten, je stuur, je cockpit en je koplamp aan vast. Je balhoofd zorgt ervoor dat je frame kan draaien t.o.v. je voorwiel, waardoor je kan sturen. We bespreken de montage van de veren, onderpoten, stangen en wat voor olie. Het balhoofd bestaat uit een grondplaat (zwart) en een buis daar aan vast gelast (meestal ongespoten en staat haaks op de grondplaat). Het bestaat uit 2 open kogellagers. De officiele namen voor die lagerschalen zijn: (van boven naar beneden, de nummers voor de onderdelen verwijzen naar de exploded view!) 20. Balhoofdmoer (die je met een pijpje erin aan kunt draaien, 435-10-203). 2. Kroonplaat (dat chrome ding waar je stuur op komt, 529-10-906) 25. Balhoofdconus (stelconus, 517-13.107 (?)). 24. Balhoofdcup boven (bovenste lagerschaal in je frame). 23. Balhoofdcup onder (idd de onderste lagerschaal, 517-15-354). 21. Balhoofdconus (conus op je kroonstuk die er ook af kan, 529-12-614). Het complete gedeelte noem ik balhoofd, maar de officiele naam is balhoofdstel. De onderste lager bestaat uit 2 helften, een bovenkant-lagerschaal en een onderkant-lagerschaal. De onderkant-lagerschaal zit meestal goed vast aan je balhoofd. Deze kan er dus wel af! De bovenkant-lagerschaal is een ijzeren plaat met een holling erin. Deze zit in je frame geplaatst. Dit kan vast zitten, maar moet eruit te tikken zijn. Deze lagerschaal is NIET meegespoten. Dit moet je ook niet doen want dan komen je kogels te vast te zitten. Je verf wordt platgerold en levert vuil op! Dit vuil kom in je lager en dat is niet de bedoeling. De bovenste lager bestaat uit 2 losse helften, een onderkantlagerschaal (ook in frame geplaatst) en een bovenkantlagerschaal. Deze kan je vastdraaien op je balhoofd op de aanwezige draad. Met de bovenste bovenkantlagerschaal kan je je balhoofd aan- en losdraaien. Hierboven komt je kroonplaat (chroom, waar je stuur op vast zit) en je kroonplaatdop (dop waarmee je de kroonplaat vastzet).

Benodigdheden:

  • 38 kogels van 6 mm diameter
  • balhoofd (het losse ding waarin je voorvorkpoten gaan)
  • je frame
  • lagerschalen, 1 onder in frame, 1 boven in frame, 1 op je t-stuk, 1 boven met schroefdraad
  • kroonplaat en een kroonplaatdop.
  • pijpsleutel 11
  • vet
Klik op de foto's voor een vergroting! Door op een foto te klikken wordt de foto in een nieuw venster geopend.

Stap 1:

Verdeel je 38 kogels over 2 gelijke groepen van 19 kogels. Maak de kogels eerst schoon met thinner en droog ze daarna af me een doek. Zodanig dat er geen smeer of vuil op zit. Dit is erg belangrijk! Zorg ervoor dat alle kogels echt de gelijke maten hebben! Eén te grote kogel is funest!

Stap 2:

Plaats de lagerschalen in je frame. Ze kunnen zo in je frame schuiven, zonder borgringen of zo. Gebruik een houten plank en een hamer om ze erin te tikken. Het hout zorgt er voor dat je recht kan slaan en dat je je lagerschalen niet beschadigd. De lichte dingen op de foto zijn de 2 lagerschalen.

Stap 3:

Smeer je balhoofd (losse deel) in met VEEL schoon vet. Zorg ervoor dat er over al genoeg vet zit om de kogels op te laten kleven. Op de foto zie je hoe dit aan de bovenkant is gedaan. Doe dit ook zo aan de onderkant. Plaats leg daarna de 19 kogels goed verdeeld op het balhoofd in het vet. Kijk of de kogels goed blijven plakken in het vet. Controleer of je echt 19 kogels hebt. Meer mag zeker niet en minder is ook funest!.

Stap 4:

Vet de bovenkant van je frame-lagerschaal in met genoeg vet. Plaats daarna de overige 19 kogels. Verdeel ze goed en tel ze na. Let er op dat er geen kogels wegblijven of te veel zitten. Ook als het kan! 19 is het aantal en niet 1 meer of minder. Probeer het vet ook schoon te houden!

Stap 5:

Schuif je balhoofd door je frame heen. Je schuift je balhoofd onder vandaan erin! Let erop dat er geen kogels afvallen! Als je balhoofd helemaal door je frame is kan je de bovenste borgdop erop draaien. Draai het handvast! Controleer of je balhoofd kan draaien ten opzichte van je frame. Draai dan de borgdop vast, zolang je stuur nog soepel kan bewegen! Zodra deze borgdop erop zit kunnen er geen kogels meer afvallen.

Stap 6:

Schuif je kroonplaat over je balhoofd (boven de borgdop die je net hebt vastgedraaid). Deze moet precies op deze borgdop passen.

Stap 7:

Pak de kroonplaat dop en draai deze vast. Zodanig dat de kroonplaat niet meer kan draaien t.o.v. je balhoofd. Dit vastdraaien kan je zeer goed doen met een imbus-sleutel OF met de buitenkant van een pijpsleutel 11. Na het vastdraaien even de boel ronddraaien. En eventueel met een rubberen hamer op de dop slaan om alles losser te maken. Daarna als nodig nog wat vaster draaien.

Stap 8:

Het monteren van je balhoofd is voltooid. Smeer overgebleven vet weg, controleer of het stuur nog soepel draait en of er geen speling op zit. Je kan nu je voorvorkpoten erin zetten.