Zunflappie logo, onderdeel van Global Classics

Deze site boordevol Zundapp informatie wordt gratis aangeboden. Maar helemaal gratis gaat dat natuurlijk niet... Help ons deze site in de lucht te houden en doe een donatie van 5 euro!

Terug naar Zunflappie hoofdpagina

[529/530] Achterbrug bussen vervangen



Bij deze faq gaan we de achterbrugbussen uit je frame verwijderen. Dit zijn koperen bussen die in je frame zijn geperst. Je achterbrug schaniert hierop. Het werkt allemaal leuk en aardig, maar na 25 jaar kan dat wel een slijten.
En dan moeten ze vervangen worden.
Dat is allemaal best en aardig, maar het gaat niet altijd vanzelf.
Daarom wil ik deze faq maken en u helpen met het oplossen van dit probleem.
Als je hierbij een beetje doorwerkt ben je binnen een uurtje klaar.

Het onderdeel dat we gaan vervangen is 529-10.107 Lagerbus 14x20x30.
Oftewel nummer 2 op onderstaande tekening:


br> Ik ga ervan uit dat de achterbrug er al helemaal af is.
De achterbrug verwijderen kan lastig zijn. Zie daarvoor Faq 116.

Benodigdheden

529-10.107 Lagerbus 14x20x3(2 stuks)

M10x300 draadeind ˇf M8x300 draadeind
M10 moeren (2 stuks) ˇf M8 flensmoer (1 stuk) en 1 gewone M8-moer
Stevige hamer/vuisthamer
Goed vet (grafietvet bijvoorbeeld)

Bus 1 voorbereiden

We beginnen met simpel proberen.
Neem een ijzeren staaf, zoals een M6-draadeind van 30cm lang of een slagpen.
Die schuif je van links naar rechts tegen de bus aan.
Geef dan een paar stevige meppen tegen de bus aan.
Als die los komt: mooi.

Waarschijnlijk zal dat niet zo snel gebeuren dus doen we het anders.
We nemen een Dremel met een GOED diamant-freesje of ander freesje.
Daarmee slijpen wij de bus door.
Let erop dat je het frame niet inslijpt!


Bus 1 eruit halen

Zodra de bus is doorgeslepen (1 kant) pakken we weer het M6-draadeind en proberen de bus eruit te tikken vanaf de andere kant.
Dat gaat nu veel makkelijker.
De bus is er zo uit!
De kans dat ie toch blijft zitten is nihil. Mits u de gleuf over de totale lengte van de bus heeft gemaakt.

Bus 2 voorbereiden

Daarna moet de andere bus er nog uit.
Neem een het draadeind van ongeveer 30 cm lang.

Daar moet u de 2 moeren op draaien en die vastzetten tegenover elkaar.
Daarna moet u de hoeken van de moeren eraf slijpen (slijptol, vijl, slijpmachine etc), zodat het rond 18mm wordt. Dit geldt dan bij de M10-moeren.
Als u gebruikt maakt van de M8-flensmoer hoeft dit niet!


Dit stuk ziet er zo uit (liggend naast een oude bus):



Die stopt u dan vanaf de rechterkant in het frame, tegen de bus aan:
Zodat u de linkerbus eruit kan tikken.


Bus 2 verwijderen


Daarna pakt u een vuisthamer. Hiermee slaat u stevig tegen het M10-draadeind met daarop die moeren. Bij mij gingen de bus er toen met 10 klappen eruit.
Als dit alsnog niet werkt:
Slijp dan met de Dremel ook deze bus op dezelfde manier door als de vorige.
Let er dan wel op dat u de gehele lengte neemt!
Na het slijpen weer het M10-draadeind erin zetten en de bus er uit tikken.

Nieuwe bussen plaatsen

Beide bussen zijn eruit. De nieuwe moeten er nu in.



Nu beide bussen eruit zijn is het makkelijk.
Neem veel en GOED vet. Bijvoorbeeld Grafiet-vet.
Neem geen milieu-vriendelijk vet, want we willen dat het blijft werken!
Gebruik bij voorkeur dus alleen goed vet, geen kogellagervet etc.
Dat smeert u met uw vingers ruim in het frame.
Daarna stopt u met uw vingers de bussen een stukje in het frame:



Daarna klopt u met een grote hamer (veel raakvlak!!!) of een rubberen hamer de bussen zo weer het frame in.
Hier kan je best wat kracht op gebruiken!
Let erop dat de bussen echt zo ver mogelijk het frame ingaan. Anders past de achterbrug er niet meer om!



Resultaat

De beide nieuwe bussen zitten erin.
Smeer daarna ook nog flink wat van datzelfde vet in de lager-gaten waar straks de achterbrug-as in komt.
Smering is belangrijk!!!!

U bent nu klaar, veel plezier met uw nieuwe bussen en een achterbrug zonder speling :D



Met dank aan: Niels "Techojunk" voor de tip over M8-flensmoeren